W celu zbudowania wymarzonej sylwetki można stosować różne metody ale jakie odżywki na początek? Praktyka pokazuje jednak, że najlepsze efekty daje regularny trening i suplementy na masę mięśniową, połączone z odpowiednią suplementacją. Jakie odżywki wybrać na początek i w toku budowania masy mięśniowej?

Preparat białkowy to jeden z podstawowych preparatów, pomocnych w budowaniu umięśnionej sylwetki. Wytwarzany z serwatki mleka lub innych produktów spożywczych (np. soi), pozwala zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na proteiny i uzupełnić deficyt białka w codziennym jadłospisie. Bez tego suplementu nie mamy szans na uzyskanie zadowalającego przyrostu mięśni, a w przypadku jego braku możemy zauważyć wręcz spadek muskulatury. Najpopularniejsze suplementy na masę mięśniową to białka serwatkowe, dostępne w trzech postaciach: koncentratu, izolatu oraz hydrolizatu białka serwatkowego. Pierwsza z nich jest formą najmniej przetworzoną, jednak posiada wysoką zawartość węglowodanów. Druga jest bogatsza w białko i pozbawiona laktozy oraz tłuszczów. Najlepszym rozwiązaniem jest trzecia postać, która – poddana procesowi hydrolizy – jest znacznie lepiej i szybciej wchłaniana przez organizm. Jest to zarazem najdroższa forma białkowego suplementu na rzeźbę. Dawkowanie odżywki zależy od indywidualnego zapotrzebowania na proteiny, zaś głównym celem jej stosowania powinno być uzupełnienie niedoboru białka w codziennej diecie. Tego typu suplementy na masę mięśniową najczęściej spożywa się po treningu, aby wspomóc regenerację mięśni i wesprzeć ich rozrost. Odżywkę białkową można przyjmować również podczas długich przerw między posiłkami.

Odżywki węglowodanowo–białkowe typu Gainer

Bardzo popularne suplementy na rzeźbę i masę mięśniową poza białkiem dostarczają organizmowi odpowiednią porcję węglowodanów, również bardzo istotnych w procesie kształtowania sylwetki. Wpływają one na poziom glikogenu w organizmie, który zapewnia niezbędną dawkę energii do rozbudowy muskulatury. Tego typu odżywki zawierają zwykle ok. 60-90 g węglowodanów, połączonych z 10-30 g białka oraz dodatkowymi substancjami wspomagającymi. Na rynku istnieją również preparaty w proporcjach 50:50, które warto polecić osobom obawiającym się nadmiernego przyrostu masy. W przypadku wyboru suplementów na masę mięśniową typu Gainer warto pamiętać, że równolegle ze zwiększaniem masy powodują one wzrost poziomu tkanki tłuszczowej, co może stanowić problem dla osób chcących zredukować ilość tłuszczu. Aby uniknąć tego skutku ubocznego, nie należy wybierać preparatów zawierających węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym (przykładem może być tutaj fruktoza lub dekstroza). Warto również zwrócić uwagę na ilość białka w odżywce: optymalna ilość to 20 g na 100 g suplementu. Najlepiej wybierać suplementy na rzeźbę z białkiem serwatkowym o wysokim stopniu wchłanialności, wzbogacone dodatkowo o witaminy i minerały. Dawkowanie – podobnie jak w przypadku odżywek białkowych – jest uzależnione od indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Preparaty typu Gainer stosuje się zwykle po treningu siłowym. Osoby szczupłe, mające problemy z budową masy, mogą przyjmować je jako uzupełnienie posiłku, podwyższające jego kaloryczność.

Kreatyna

Najpopularniejszy, najbezpieczniejszy i jednocześnie najskuteczniejszy suplement na masę mięśniową. Osobom zastanawiającym się, jakie odżywki wybrać na początek, warto polecić właśnie preparaty na niej bazujące. Kreatyna jest związkiem chemicznym, naturalnie występującym w ludzkim organizmie, który bezpośrednio wpływa na proces wytwarzania ATP – źródła energii. Suplementy na rzeźbę z jej wykorzystaniem zwiększają siłę i wytrzymałość, wspierają utratę tłuszczu i przyczyniają się do szybszego wzrostu masy mięśniowej. Do najpopularniejszych postaci kreatyny należą: monohydrat, cytrynian oraz jabłczan. Najlepiej oceniana jest trzecia z nich, która charakteryzuje się wysokim stopniem przyswajalności oraz skuteczniej przemienia kreatynę w jej aktywną formę.

Suplementy na masę mięśniową z kreatyną należy przyjmować razem z posiłkiem, dwa razy w ciągu dnia: najpierw rano lub przed treningiem, a następnie od razu po zakończeniu ćwiczeń. W dni, w których nie odbywamy treningu, przyjmujemy ją rano i wieczorem.


Jakie odżywki na początek? Jak wybrać najlepszy suplement?

Decydując się na suplementację, należy przede wszystkim pamiętać, że w żaden sposób nie zastąpi ona zdrowej, zbilansowanej diety – powinna jedynie stanowić jej uzupełnienie. Najlepsze suplementy na masę mięśniową to te, które bazują na jednym z wymienionych wyżej składników i są wzbogacone o dodatkowe substancje aktywne, wspierające przyrost masy: l-karnitynę, l-argininę, BCAA, taurynę, l-tyrozynę, HMB oraz witaminy i minerały. Natomiast to, jaki preparat wybierzemy, zależy głównie od naszych indywidualnych preferencji i uwarunkowań fizycznych. Jeśli nie mamy pewności, na jakie odżywki na początek powinniśmy się zdecydować, warto porozmawiać na ten temat z trenerem, lekarzem czy farmaceutą lub zasięgnąć porady u doświadczonych osób trenujących siłowo. Zawsze jednak warto pamiętać, że najlepsze suplementy na rzeźbę i masę mięśniową wybierzemy, opierając się na potrzebach i wymaganiach naszego ciała.

suplementy na masę mięśniową

Zastanawiasz się, jakie odżywki na początek będą dla Ciebie najlepsze? Zarówno osobom początkującym, jak i trenującym od dłuższego czasu polecamy suplement diety Formexplode, wspierający przyrost masy w naturalny i bezinwazyjny dla organizmu sposób. Preparat składa się z kilku substancji aktywnych, biorących udział w procesach spalania tłuszczu, wzmacniających mięśnie i wspomagających ich wzrost. Formexplode niweluje również zmęczenie po treningu, przyspiesza regenerację, wpływa korzystnie na wydolność organizmu i ogólne samopoczucie. W skład suplementu wchodzą: kreatyna, l-arginina, l-karnityna, l-tyrozyna i BCAA.

Kup teraz»